To pasja, prędkość i poświęcenie stanowią o jej wyjątkowości.
czwartek, 16 lutego 2012
Jedyni tacy w Formule 1 - Giancarlo Baghetti

Formuła 1 to przede wszystkim wielkie nazwiska mistrzów świata, giganci branży motoryzacyjnej oraz możni sponsorzy.  Jednak poza nimi istnieją setki mniej znanych kierowców oraz tysiące o ile nie setki tysięcy różnych firm wspierających te zawody.

Niektórzy z nich zapisali się jednak w historii, czasem tragicznie, ponieważ dokonali czegoś jako pierwsi lub też zadziwili stałych bywalców paddocku. Przykładem takiej postawy jest chociażby jedyny w historii zwycięzca Grand Prix w swoim debiutanckim starcie Giancarlo Baghetti.  Równie wzbudzającym szacunek osiągnięciem mogą się pochwalić zespoły Mercedesa oraz Shadowa, które wygrały swoje pierwsze starty. Z czarnych kart Formuły 1 warto przytoczyć zmarłego tragicznie wspaniałego kierowcę Jochena Rindta, jedynego pośmiertnego mistrza świata.

Najpierw chciałbym przybliżyć sylwetkę Baghettiego ponieważ jego wyczyn był niewyobrażalny kiedyś, a dzisiaj wydaje się wręcz niemożliwy do powtórzenia. To tak trochę jakby Sebastian Vettel miał wygrać Grand Prix USA w 2007 roku w barwach BMW Saubera. Można by rzec, iż to totalny absurd zwłaszcza, iż Giancarlo nie był fabrycznym kierowcą, a jedynie prywatnym! Warto przy tym zaznaczyć, iż osiągnięcie włoskiego kierowcy liczy się po odliczeniu wygranej Nino Fariny na Silverstone w pierwszym w historii  Grand Prix Formuły 1 oraz zwycięstwa Johnniego Parsonsa w Indy 500 w tym samym roku.

Baghetti jako syn mediolańskiego potentata przemysłowego karierę zaczynał w połowie lat 50tych startując samochodami produkcyjnymi by potem przejść do Juniorskiej Formuły. W 1961 roku został wyłowiony przez FISA, Związek Niezależnych Włoskich Właścicieli Zespołów, którzy razem z Ferrari popierali rozwój młodych włoskich talentów poprzez stary w nieoficjalnych Grand Prix. Dzięki temu Giancarlo otrzymał szansę udziału w Grand Prix Syrakuz, gdzie prowadził nowiutkie Ferrari Dino 156 z nowym silnikiem o pojemności 1,5 litra zgodnym z najnowszymi przepisami Formuły 1. Po wywalczeniu drugiego miejsca w kwalifikacjach udało mu się w wyścigu pokonać m.in. Jo Bonniera oraz Dana Gurneya startujących konkurencyjnymi Porsche 718. Kilka tygodni później zaliczył kolejne zwycięstwo tym samym autem w Neapolu.

lider GP Francji Giancarlo Baghetti w Ferrari 156 przed dwoma autami Porsche 718 prowadzonymi przez Dana Gurneya i Jo Bonniera

foto: espnf1.com

Dzięki tym sukcesom FISA zgłosiła go do startu w Grand Prix Francji rozgrywanym na torze w Reims. Po awariach trzech kolejnych Ferrari 156, Wolfganga von Tripsa, Philla Hilla oraz Richiego Ginthera honoru stajni ze skaczącym koniem bronił Giancarlo. Kolejny raz udało mu się pokonać Gurneya jadącego Porsche. Tym samym zaliczył hat trick zwycięstw w trzech kolejnych swoich startach autem F1. Dodatkowo był pierwszym włoskim kierowcą, który wygrał wyścig od 1954 roku. Chociaż startował potem jeszcze przez kolejne 6 lat w poszczególnych wyścigach jadąc m.in. Brabhamem, BRM czy Lotusem nie udało mu się nigdy powtórzyć sukcesu z niedzieli 2 lipca 1961 roku.

niedziela, 02 października 2011
Jean Alesi

Co prawda odniósł tylko jedno zwycięstwo w Formule 1 jednak nie sposób wyobrazić sobie wczesnych lat 90tych bez niego. Poza tym nie każdy tak jak on miał przywilej startować przez lata w barwach Ferrari.

Data i miejsce urodzenia: 11.6.1964, Awionion (Francja)

Tytuły Mistrza Świata: -

Tytuły Wicemistrza Świata: -

Liczba startów: 202

Liczba sezonów w F1: 13

Debiut w GP: Francja 1989

Ostatnie GP: Japonia 2001

Punkty w F1: 241

Pierwsze punkty w F1: Francja 1989

Zwycięstwa w GP: 1

Pierwsze zwycięstwo: Kanada 1995

Ostatnie zwycięstwo: Kanada 1995

Miejsca na podium: 31

Pierwsze podium: USA 1990

Pole Position: 2

Pierwsze Pole Position: Włoch 1994

Najszybsze okrążenia: 4

Pierwsze najszybsze okrążenie: USA 1990

Rekordy: w sezonie 1996 punktował w 11 z 16 rozegranych wyścigów, uwzględniając iż 4 nie ukończył, nie punktował tylko w jednym wyścigu, który ukończył w tamtym sezonie

Zespoły w F1: Tyrrell (1989-90), Ferrari (1991-95), Benetton (1996-97), Sauber (1998-99), Prost (2000-01), Jordan (2001)

Inne sukcesy: mistrz Francuskiej Formuły 3 w 1989 oraz mistrz Formuły 3000 rok później

Strona: www.jean-alesi.com

Kilka słów o: początek kariery w Formule 1 miał idealny, zdobywając punkty już w pierwszym wyścigu. Jednocześnie już po dwóch sezonach został zatrudniony w Ferrari gdzie spędził, aż 5 sezonów, odchodząc zrobił miejsce Schumacherowi. Przechodząc do Benettona zajął miejsce Niemca w tym zespole. Jego pech polegał na tym, iż Ferrari w tamtych czasach było zespołem przeżywającą kryzys i nie odnoszącą sukcesów. Jednocześnie Benetton do którego trafił potem nie był już mistrzowską ekipą z czasów Schumachera, ponieważ najlepsi ludzie przeszli za Michaelem do Ferrari...Po Formule 1 Alesi startował w serii DTM.Obecnie bierze udział w wyścigach długodystansowych samochodem Ferrari. Współpracuje też z zespołem Lotusa należącym do Tony'ego Fernandeza.

wtorek, 23 sierpnia 2011
Nigel Mansell

Czas na przedstawienie brytyjskiego mistrza świata, który jeździł najbardziej zaawansowanym technologicznie bolidem Formuły 1 w historii.

Data i miejsce urodzenia: 8.8.1953, Upton-upon-Severn (Wielka Brytania)

Tytuły Mistrza Świata: 1

Tytuły Wicemistrza Świata: 3

Liczba startów: 191

Liczba sezonów w F1: 15

Debiut w GP: Austria 1980

Ostatnie GP: Hiszpania 1995

Punkty w F1: 480

Pierwsze punkty w F1: Belgia 1981

Zwycięstwa w GP: 31

Pierwsze zwycięstwo: Europa 1985

Ostatnie zwycięstwo: Australia 1995

Miejsca na podium: 59

Pierwsze podium: Belgia 1981

Pole Position: 32

Pierwsze Pole Position: USA 1984

Najszybsze okrążenia: 30

Pierwsze najszybsze okrążenie: Europa 1983

Rekordy: odniósł 31 zwycięstw w Grand Prix, co daje mu czwarty wynik w historii Formuły 1 zaraz po Schumacherze, Proście i Sennie

Zespoły w F1: Lotus (1980-84), Williams (1985-88, 1991-94), Ferrari (1989-1990), McLaren (1995)

Inne sukcesy: mistrzostwo serii CART IndyCar w 1993, jako jedyny zdobył je rok po MŚ F1 i do tego był to jego debiutancki sezon za Oceanem

Strona: www.nigelmansell.co.uk

Kilka słów o: początek kariery Nigela to koniec ery Piqueta i Laudy w Formule 1. Zaś jego najlepsze lata przypadają na wojną Prosta z Senną w królowej sportów motorowych. Ostatnie dwa sezony zaś to początek dominacji króla Formuły 1 Michaela Schumachera. Tym samym Mansell miał okazję ścigać się z większością najwybitniejszych kierowców w dziejach F1. Jednocześnie dane mu było jeździć w 1992 roku Williamsem, którego uznaje się za najbardziej zaawansowany techniczne samochód w historii F1. Posiadał ABS, kontrolę trakcji, aktywne zawieszenie, elektroniczne akceleratory oraz możliwość skręcania wszystkich czterech kół. Technologiczna przewaga zapewniła wąsatemu Anglikowi mistrzowski tytuł. Obecnie Nigel wspiera swoich synów, którzy również są kierowcami wyścigowymi. Razem w trójkę z ojcem startowali w wyścigach serii Le Mans.

czwartek, 17 marca 2011
Alain Prost

Najlepszy francuski kierowca w historii Formuły 1 i trzeci na liście, po Schumacherze i Fangio jeśli chodzi o liczbę tytułów mistrza świata.

Data i miejsce urodzenia: 24.2.1955, Lorette (Francja)

Tytuły Mistrza Świata: 4

Tytuły Wicemistrza Świata: 4

Liczba startów: 202

Liczba sezonów w F1: 13

Debiut w GP: Argentyna 1980

Ostatnie GP: Australia 1993

Punkty w F1: 768,5

Pierwsze punkty w F1: Argentyna 1980

Zwycięstwa w GP: 51

Pierwsze zwycięstwo: Francja 1981

Ostatnie zwycięstwo: Niemcy 1993

Miejsca na podium: 106

Pierwsze podium: Argentyna 1981

Pole Position: 33

Pierwsze Pole Position: Niemcy 1981

Najszybsze okrążenia: 41

Pierwsze najszybsze okrążenie: Francja 1981

Rekordy: odniósł 51 zwyecięstw w Grand Prix, rekord ten pobił dopiero Michael Schumacher w 2001 roku

Zespoły w F1: McLaren (1980, 1984-89), Renault (1981-83), Ferrari (1990-91), Williams (1993)

Inne sukcesy: mistrzostwo francuskiej Formuły 3 i eurpojeskiej Formuły 3, oba w 1979

Strona: -

Kilka słów o: czterokrotny mistrz świata największe sukcesy odnosił z zespołem McLarena, dla którego zdobył trzy ze swoich tytułów w latach 1985-1986 i 1989. Podczas dwóch ostatnich lat w angielskim zespole do annałów historii przeszła zacięta rywalizacja Prosta z Senną, po której ten pierwszy odszedł do Ferrari. Warto pamiętać, iż Alain jeździł dla wszyskich trzech najlepszych zespołów F1, Ferrari, McLarena i Williamsa. Dla teamu Franka Williamsa zdobył tytuł w 1993 roku po jednym sezonie odpoczynku od Formuły 1. Ciekawostką jest fakt, iż przez 13 lat kariery w F1, tylko dwa razy partner Prosta z zespołu okazał sie lepszy od niego. W 1984 o 0,5 pkt. lepszy okazał się Niki Lauda oraz w 1988 o 3 pkt. wyprzedził go Ayrtona Senna.

niedziela, 17 października 2010
Ayrton Senna

Człowiek uważany za najlepszego kierowcę wszechczasów w Formule 1.

Data i miejsce urodzenia: 21.3.1960, Sao Paulo (Brazylia) zmarły tragicznie 1.5.1994 (Bolonia) Włochy

Tytuły Mistrza Świata: 3

Tytuły Wicemistrza Świata: 2

Liczba startów: 162

Liczba sezonów w F1: 10

Debiut w GP: Brazylia 1984

Ostatnie GP: San Marino 1994

Punkty w F1: 610

Pierwsze punkty w F1: RPA 1984

Zwycięstwa w GP: 41

Pierwsze zwycięstwo: Portugalia 1985

Ostatnie zwycięstwo: Australia 1993

Miejsca na podium: 80

Pierwsze podium: Monako 1984

Pole Position: 65

Pierwsze Pole Position: Portugalia 1988

Najszybsze okrążenia: 19

Pierwsze najszybsze okrążenie: Monako 1984

Rekordy: chwili śmierci rekord F1 65 zdobytych pole position; najkrótszy całkowity czas wyścigu w Formule 1 24min 34s

Zespoły w F1: Toleman (1984), Lotus (1985-1987), McLaren (1988-1993), Williams (1994)

Inne sukcesy: Trzecie miejsce w Mistrzostwach Świata F1 (1987r.)

Strona: www.ayrton-senna.com

Kilka słów o: był prawdziwą legendą Formuły 1. Nikt tak jak on nie potrafił jeździć w deszczu. Zaś jego konflikt z kolegą z zespołu McLarena, Alainem Prostem, w latach 1988-89, przeszedł do annałów historii. A szczególnie Grand Prix Japonii, przedostatni wyścig w sezonie 1989, kiedy to Prost spowodował kolizję z Senna, a ten powracając na tor ściął szykanę i został zdyskwalifikowany, przez co przegrał walkę o tytuł. Ustanowił rekord 65 pole position, pobity dopiero przez Schumachera, co więcej kiedy Michael wyrównał liczbę 41 zwycięstw w GP osiągniętą przez Sennę, rozpłakał się na konferencji prasowej. Był też królem Grand Prix Monako, wygrał tam aż 6 razy w latach 1993-89 i 1987. Niestety wspaniałą karierę Ayrtona przerwał tragiczny wypadek na torze Imola podczas Grand Prix San Marino. Dzień wcześniej podczas kwalifikacji zginął Roland Razenberger. Jednak świat F1 zadrżał w posadach dopiero kiedy zmarł tragicznie taki mistrz jak Senna. Jego śmierć bezpośrednio przyczyniła się do podniesienia się poziomu bezpieczeństwa w Formule 1.

AYRTON SENNA - zawsze będziemy pamiętać...

środa, 22 września 2010
Gerhard Berger

Trzeci znany austriacki kierowca wyścigowy po Niki Laudzie i Jochenie Rindtcie. W swoich wieloletnich startach w Formule 1 reprezentował barwy McLarena oraz dwukrotnie Ferrari.

Data i miejsce urodzenia: 27.8.1959, Wörgl (Austria)

Tytuły Mistrza Świata: -

Tytuły Wicemistrza Świata: -

Liczba startów: 210

Liczba sezonów w F1: 14

Debiut w GP: Austria 1984

Ostatnie GP: Europy 1997

Punkty w F1: 385

Pierwsze punkty w F1: RPA 1985

Zwycięstwa w GP: 10

Pierwsze zwycięstwo: Meksyk 1986

Ostatnie zwycięstwo: Niemcy 1997

Miejsca na podium: 48

Pierwsze podium: San Marino 1986

Pole Position: 12

Pierwsze Pole Position: Portugalia 1987

Najszybsze okrążenia: 21

Pierwsze najszybsze okrążenie: Niemcy 1986

Rekordy: Dwukrotnie wygrywał wyścigi w Japonii, Australii i Niemczech

Zespoły w F1: ATS (1984r.), Arrows (1985r.), Benetton (1986r. i 1996-1997), Ferrari (1987-1989), McLaren (1990-1992)

Inne sukcesy: 2x Trzecie miejsce w Mistrzostwach Świata F1 (1988r. i 1994r.)

Strona: brak danych

Obecne zajęcie: udziałowiec w zespole Formuły 1 Toro Rosso

Kilka słów o: Berger to chyba jeden z niewielu kierowców, którzy jeździli w czołowych zespołach F1, zaś nigdy nie mieli okazji aby powalczyć o najwyższe laury. Dwukrotnie jeździł dla Ferrari, jednak wtedy ekipa z Maranello przeżywała kryzys. Kiedy drugi raz z niej odchodził, na jego miejsce przyszedł Schumacher i zaczął budować zwycięski zespół. Zaś Gerhard poszedł tam skąd przyszedł Michael czyli do Benettona, który podupadł gdy najlepsi jego pracownicy przeszli za Schumacherem do Ferrari. Jednym słowem był w niewłaściwym zespole, w niewłaściwym czasie. Na pocieszenie pozostaje fakt, iż był partnerem legendarnego Senny, kiedy ten zdobywał swój drugi i trzeci mistrzowski tytuł, w barwach McLarena.

sobota, 04 września 2010
Damon Hill

Syn dwukrotnego mistrza świata Grahama Hilla. Damon sam został mistrzem świata F1 w 1996, a przez dwa poprzedzające to wydarzenie sezony zaciekle walczył o tytuł z młodym Michaelem Schumacherem.

Data i miejsce urodzenia: 17.9.1960, Londyn

Tytuły Mistrza Świata: 1 (1996r.)

Tytuły Wicemistrza Świata: 2 (1994r. i 1995r.)

Liczba startów: 115

Liczba sezonów w F1: 8

Debiut w GP: Hiszpania 1992

Ostatnie GP: Japonia 1999

Punkty w F1: 360

Pierwsze punkty w F1: Brazylia 1993

Zwycięstwa w GP: 22

Pierwsze zwycięstwo: Węgry 1993

Ostatnie zwycięstwo: Belgia 1998

Miejsca na podium: 42

Pierwsze podium: Brazylia 1993

Pole Position: 20

Pierwsze Pole Position: Francja 1993

Najszybsze okrążenia: 19

Pierwsze najszybsze okrążenie: Wielka Brytania 1993

Rekordy: 3 razy wygrał GP Belgii, w tym pierwsze podwójne zwycięstwo ekipy Jordana w 1998; 2 razy wygyrał w Argentynie, San Marino, Węgrzech, Włoszech i Japonii

Zespoły w F1: Brabham (1992), Williams (1993-1996), Arrows (1997), Jordan (1998-1999)

Inne sukcesy: Trzecie miejsce w Mistrzostwach Świata F1 (1993r.)

Strona: brak danych

Obecne zajęcie: prowadzi karierę sportową syna Joshuy i działa w biznesie

Kilka słów o: aż chce się powiedzieć jaki ojciec, taki i syn. Co prawda Graham był dwukrotnym mistrzem świata, a Damonowi udało się to tylko raz, nie mniej ojciec na pewno byłby z niego dumny. Trafił do F1 bardzo późno, gdyż w momencie debiutu miał 32 lata, ale za to po czterech latach był najlepszy na świecie, dwukrotnie był wicemistrzem i raz zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej. Do historii przeszedł sezon 1994 i jego zacięta walka po śmierci Senny, z Schumacherem o mistrzowski tytuł. Zaś słynna stłuczka z Michaelem w ostatnim wyścigu sezonu, w Adelajdzie, podczas Grand Prix Australii, pozbawiła go szansy na pierwszy tytuł. To wydarzenie najlepiej podsumowuje zaciętość rywalizacji w tamtym, pamiętnym roku.

wtorek, 17 sierpnia 2010
Jacques Villeneuve

Jeden z najbardziej kontrowersyjnych kierowców ostatnich lat, mistrz świata, syn zmarłego tragicznie kierowcy F1 Gilles'a Villeneuve'a, zwolniony z fotela kierowcy BMW Sauber przez młodego Roberta Kubicę, czyli Jacques Villeneuve.

Data i miejsce urodzenia: 9.4.1971, Saint-Jean-sur-Richelieu, Quebec (Kanada)

Tytuły Mistrza Świata: 1 (1997r.)

Tytuły Wicemistrza Świata: 1 (1996r.)

Liczba startów: 165

Liczba sezonów w F1: 11

Debiut w GP: Australia 1996

Ostatnie GP: Niemcy 2006

Punkty w F1: 235

Pierwsze punkty w F1: Australia 1996

Zwycięstwa w GP: 11

Pierwsze zwycięstwo: Europa 1996

Ostatnie zwycięstwo: Luksemburg 1997

Miejsca na podium: 23

Pierwsze podium: Australia 1996

Pole Position: 13

Pierwsze Pole Position: Australia 1996

Najszybsze okrążenia: 9

Pierwsze najszybsze okrążenie: Australia 1996

Rekordy: rewelacyjny pierwszy sezon startów w F1 i tytuł wicemistrza świata

Zespoły w F1: Williams (1996-1998), B.A.R (1999-2003), Renault (2004r.), Sauber (2005-2006)

Inne sukcesy: mistrz serii CART w 1995r. i zwycięstwo w słynnym Indianapolis 500 w 1995r.

Strona: www.jv-world.com

Obecne zajęcie: próbuje powrócić do F1 we własnym zespole Villeneuve Racing

Kilka słów o: syn przerósł ojca, tak można powiedzieć o nim do roku 1997. A potem była już tylko równia pochyła. Jacques osiągnął to o czym marzył jego ojciec jeżdżąc w barwach Ferrari, czyli tytule mistrzowskim. Jednak po jego zdobyciu w zaledwie drugim sezonie startów, młody Kanadyjczyk zdecydowanie stracił formę. Ostatecznie jego miejsce w F1, w fotelu Saubera zajął Robert Kubica. Co ciekawe jego ojciec Gilles był znany z szaleńczego stylu jazdy, zaś jego syna pamiętamy nie tylko z powodu mistrzowskiego tytułu, ale ostrych słownych utarczek z innymi kierowcami, szczególnie Schumacherem. Po latach Jacques komplementuje Michaela, który powrócił do F1. Jednak w wywiadach, pytany o kandydatów do zdobycia mistrzowskiego tytułu konsekwentnie pomija Roberta Kubicę.

niedziela, 08 sierpnia 2010
Mika Hakkinen

Czas na słynnego ,,latającego Fina",  dwukrotnego mistrza świata, jedynego kierowcę którego bał się Michael Schumacher, czyli Mika Hakkinena.

Data i miejsce urodzenia: 28.9.1968, Vantaa, koło Helsinek (Finlandia)

Tytuły Mistrza Świata: 2 (1998r. i 1999r.)

Tytuły Wicemistrza Świata: 1 (2000r.)

Liczba startów: 162

Liczba sezonów w F1: 11

Debiut w GP: USA 1991

Ostatnie GP: Japonia 2001

Punkty w F1: 420

Pierwsze punkty w F1: San Marino 1991

Zwycięstwa w GP: 20

Pierwsze zwycięstwo: Europa 1997

Ostatnie zwycięstwo: USA 2001

Miejsca na podium: 51

Pierwsze podium: Japonia 1993

Pole Position: 26

Pierwsze Pole Position: Luksemburg 1997

Najszybsze okrążenia: 25

Pierwsze najszybsze okrążenie: Włochy 1997

Rekordy: zdobył 100pkt w klasyfikacji generalnej w roku 1999 (stary system punktowania)

Zespoły w F1: Lotus (1991-92), McLaren (1993-2001)

Inne sukcesy: mistrz brytyjskiej Formuły 3 z 1990 roku

Strona: www.hakkinen.com

Obecne zajęcie: w latach 2005-07 był kierowcą w serii DTM, obecnie brak danych

Kilka słów o: powiedzieć, że był bardzo dobrym kierowcą to zdecydowanie za mało. Jego jedynego w całej swojej karierze obawiał się Michael Schumacher. Sukcesy McLarena w 1999 i 2000 to połączenie inżynierskiego geniuszu Adriana Neweya oraz umiejętności Hakkinena. Mika znany był też ze swoich lakonicznych wypowiedzi podczas konferencji prasowych. W 2001 nie mogąc odzyskać tytułu zrobił sobie rok przerwy od F1, która trwa po dzień dzisiejszy. Pojedynki jego srebrnej strzały z Ferrari były ozdobą F1 na przełomie wieków.

środa, 28 lipca 2010
Juan Pablo Montoya

Kolumbijski wulkan energii, bardzo agresywnie jeżdżacy kierowca. Pełen energii i nieustępliwości. Do legendy przeszła jego słynna kontuzja podczas gry w tenisa.

Data i miejsce urodzenia: 20.9.1975, Bogota (Kolumbia)

Tytuły Mistrza Świata: -

Tytuły Wicemistrza Świata: -

Liczba startów: 95

Liczba sezonów w F1: 6

Debiut w GP: Australia 2001

Ostatnie GP: USA 2006

Punkty w F1: 307

Pierwsze punkty w F1: Hiszpania 2001

Zwycięstwa w GP: 7

Pierwsze zwycięstwo: Włochy 2001

Ostatnie zwycięstwo: Brazylia 2005

Miejsca na podium: 30

Pierwsze podium: Hiszpania 2001

Pole Position: 13

Pierwsze Pole Position: Niemcy 2001

Najszybsze okrążenia: 13

Pierwsze najszybsze okrążenie: Europa 2001

Rekordy: 5x pole position z rzędu w 2002 roku, a łącznie w sezonie 7 w sezonie 2002

Zespoły w F1: Williams (2001-04), McLaren (2005-06)

Inne sukcesy: 2 x Trzecie miejsce w Mistorzstwach Świata F1 (2002-03); mistrz serii CART z 1999 roku.; mistrz Międzynarodowej Formuły 3000 z 1998 roku; Trofeum Lorenzo Bandiniego w 2002 roku

Strona: www.jpmontoya.com

Obecne zajęcie: kierowca wyścigowy w serii NASCAR Sprint Cup series w zespole Earnhardt Ganassi Racing

Kilka słów o: bez wątpienia południowy temperament charakteryzował Montoyę. Jeździł bardzo agresywnie i miał trudny charakter. W Williamsie wyrobił sobie nazwisko w F1. Najbardziej udany był dla niego sezon w 2002 roku, kiedy 7 razy startował z pole position. Zmieniony wtedy system kwalifikacji idealnie pasowa ł Kolumbijczykowi. Również następny sezon był bardzo dobry, kiedy odniósł dwa zwycięstwa. Co ciekawe w 2002 roku był najlepszym kierowcą w stawce niejeżdżącym w Ferrari. Niestety przenosiny do McLarena nie okazały się zbyt owocne, zaś styl pożegnania z F1 pozostawił wiele do życzenia.

 
1 , 2
O autorze
F1 Racing
Renault F1 lotus racing shop
Nakarm glodne dziecko - wejdz na strone www.Pajacyk.pl Użyto Bloxie