To pasja, prędkość i poświęcenie stanowią o jej wyjątkowości.
piątek, 30 września 2011
GP Singapuru wyścig

Trochę spóźnione, ale zawsze. Niestety w poprzedni weekend wyścig F1 przegrał z organizowanym w Mikołajkach 68 Rajdem Polskim.

1. Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault) 1:59.06,757

2. Jenson Button (W.Brytania/McLaren-Mercedes) strata 1,737 s

3. Mark Webber (Australia/Red Bull-Renault) 29,279

4. Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari) 55,449

5. Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren-Mercedes) 1.07,766

6. Paul di Resta (W.Brytania/Force India-Mercedes) 1.51,067

7. Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes GP) 1 okr.

8. Adrian Sutil (Niemcy/Force India-Mercedes) 1 okr.

9. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari) 1 okr.

10. Sergio Perez (Meksyk/Sauber-Ferrari) 1 okr.

11. Pastor Maldonado (Wenezuela/Williams-Cosworth) 1 okr.

12. Sebastien Buemi (Szwajcaria/Toro Rosso-Ferrari) 1 okr.

13. Rubens Barrichello (Brazylia/Williams-Cosworth) 1 okr.

14. Kamui Kobayashi (Japonia/Sauber-Ferrari) 2 okr.

15. Bruno Senna (Brazylia/Renault) 2 okr.

16. Heikki Kovalainen (Finlandia/Lotus-Cosworth) 2 okr.

17. Witalij Pietrow (Rosja/Renault) 2 okr.

18. Jerome d'Ambrosio (Belgia/Virgin-Cosworth) 2 okr.

19. Daniel Ricciardo (Australia/Hispania RT-Cosworth) 4 okr.

20. Vitantonio Liuzzi (Włochy/Hispania RT-Cosworth) 4 okr.

21. Jaime Alguersuari (Hiszpania/Toro Rosso-Ferrari) 5 okr.

źródło: www.interia.pl

zdjęcie: www.interia.pl

piątek, 23 września 2011
przed...

Po Grand Prix Włoch, które zakończyło europejską część sezonu F1 czas na powrót do Azji i ostatnie pięć wyścigów.

Tematem numer przed zbliżającym się niedzielnym wyścigiem o Grand Prix Singapuru jest to czy Sebastian Vettel zdobędzie już na tym ulicznym torze swój z drugi z rzędu mistrzowski tytuł. Samo zwycięstwo młodego Niemca nie zapewni mi końcowego sukcesu. Muszę być spełnione również inne warunku. Fernando Alonso może skończyć wyścig najwyżej na czwartym miejscu, a Jenson Button oraz Mark Webber na trzecim. Jeśli natomiast Vettel zająłby drugie miejsce w niedzielnym wyścigu, zdobędzie tytuł jeśli Alonso będzie ósmy lub znajdzie się niżej, zaś Webber lub Button ukończą je na 5 miejscu. Jednocześnie wyścigu nie może wygrać wtedy Hamilton.

Wszystkie te układanki powodują, iż emocji w ten weekend na torze z pewnością nie zabraknie. Zwłaszcza, iż kwalifikacje tradycyjnie w tym sezonie mogą paść łupem Vettel, ale w wyścig może być mu już trudniej. Tor w Singapurze nie sprzyja wyprzedzaniu do tego poza linią wyścigową wszędzie pełno jest kawałków gumy oraz brudu, co dodatkowo uniemożliwia sprawne manewry wyprzedzania.

zdjęcie: www.interia.pl

Jednocześnie Fernando Alonso był tylko 2 dziesiąte sekundy za Vettelem podczas drugiego treningu kiedy jeździli z małą ilością paliwa. Po dotankowaniu różnica ta pozostała na zbliżonym poziomie. Chociaż degradacja opon nie jest aż tak duża jak się spodziewano, szczególnie jeśli chodzi o super miękką mieszankę. Czasy Sebastiana na tej mieszance z dotankowanym bolidem przez kilka okrążeń pozostały na tym samym poziomie. Istotny jest fakt, iż miękka mieszanka jest wolniejsza od super miękkiej aż od 2 sekundy! Z tego powodu część zespołów może próbować zaoszczędzić jeden komplet super miękkiej mieszanki albo poprzez próbę awansu do Q3 na miękkiej mieszance, bądź nie wystartowanie w Q3 i zadowolenie się 10 polem startowym.

W wyścigu decydujący będzie start i to czy Alonso wywalczy drugie pole startowe, przy założeniu, iż P1 jest pewne dla Vettela. Jeżeli Hiszpan będzie drugi na starcie może spróbować zaatakować Sebastian na samym początku, tak jak na Monzie. W przeciwnym razie będzie mu bardzo trudno wyprzedzić Niemca i przedłużyć walkę o mistrzowski tytuł, na ciasnym, singapurskim torze.

Na sam koniec warto napisać dwa słowa o najnowszych doniesieniach w sprawie Roberta Kubicy. Joe Saward na swoim blogu w poście poprzedzającym weekend w Singapurze, iż Robert miał podpisany wstępny kontrakt z Ferrari, gdzie zastąpiłby Massę. Po wypadku Kubicy w lutym Ferrari zrezygnowało z tego pomysłu.

czwartek, 22 września 2011
GP Singapuru 2010 - wspomnienie

Rok temu Robert Kubica zajął tutaj 7 miejsce, co jest średnio imponującym wynikiem. Jednak zapamiętane zostały jego wspaniałe manewry wyprzedzania pod koniec wyścigu, dzięki dobrej strategi z oponami. Szkoda, iż nie powtórzy tego w tym roku.


piątek, 16 września 2011
Sam Michael przechodzi do McLarena!

Sam Michael obecny techniczny dyrektor zespołu Williamsa od 2012 roku będzie pracował dla zespołu McLarena.

Sam zrezygnował ze swoje dotychczasowej pozycji w Williamsie w maju tego roku. Jednak ostatni raz będzie on towarzyszył zespołowi Franka Williamsa podczas zaplanowanego na przyszły weekend Grand Prix Singapuru. Pierwotnie miał odejść dopiero wyścigu w Korei Południowej. W McLarenie będzie pełnił funkcję dyrektora sportowego odpowiedzialnego za rozwój i zarządzanie operacjami zespołu od strony wyścigowej.

Z Williamsem był związany od 2001 roku i był odpowiedzialny za zarządzaniem inżynierami podczas wyścigów oraz testów. Karierę w Formule 1 zaczął w zespole Lotusa, a po jego wycofaniu się pracował dla Jordana, gdzie był m.in. inżynierem wyścigowym Ralfa Schumachera, a potem Heinza-Haralda Frentzena.

Zespół Williamsa spisuje się fatalnie w tym sezonie i zaledwie z 5pkt. zajmuje 9 miejsce w klasyfikacji generalnej tuż przed ekipami, które dołączyły do Formuły 1 w zeszłym sezonie, Lotus, Virgin i HRT.


środa, 14 września 2011
...i po

Emocjonujące Grand Prix Włoch na torze Monza już za nami. Warto jednak pamiętać, iż nie był to zwykły weekend Formuły 1.

Zespół Red Bulla odnosząc zwycięstwo w ostatni weekend oraz wcześniej na torze Spa w Belgii pokazał, iż jest kompletnym teamem, który może wygrywać wyścigi na każdym obiekcie. Do tej pory panowało przekonanie, iż świetnie dopracowane pod względem aerodynamiki dzieła Adriana Newey'a, które dzięki lepszemu dociskowi w zakrętach odjeżdżają konkurencji, na prostych nie są już tak szybkie. Zwłaszcza, iż silniki Renault napędzające bolidy Red Bulla są słabsze niż jednostki Mercedesa lub Ferrari. Jednocześnie na Monzie zespół zastosował krótkie przełożenie siódmego biegu, które poprawiało przyspieszenie, jednak kosztem prędkości maksymalnej.

Z tego względu szybkie tory, z długimi prostymi jak Monza lub Spa, faworyzowały zespół McLarena dysponujący mocnymi jednostkami Mercedesa. Jednak wspaniała jazda Sebastiana Vettela w połączeniu z odpowiednim ustawieniem auta dały podwójnym sukces zespołowi w postaci wygranych kwalifikacji oraz wyścigu. Nie umniejsza tego nawet fakt, iż Hamilton jadąc przez znaczną część wyścigu za Schumacherem tracił cenne sekundy do uciekające czołówki.

zdjęcie: www.interia.pl

A propo Schumachera, jego walka na torze z Lewisem była ozdobą niedzielnego wyścigu. Można dywagować czy wszystkie manewry blokowania toru jazdy Brytyjczykowi przez byłego siedmiokrotnego mistrza świata były zgodne z regulaminem. Nie mniej na pochwałę zasługuję wspaniały start Michaela i jego awans na trzecie miejsce. Jednocześnie nareszcie uśmiechnęło się do niego szczęście w tym sezonie, a może w ogóle pierwszy raz od czasu powrotu do Formuły 1. W wyniku kolizji spowodowanej przez sunący bolid Vitantonio Liuzziego z wyścigu odpadli Rosberg i Pietrow. Następnie na skutek kolizji Webbera z Massą, Brazylijczyk spadł w dół stawki, a Mark chcący jak najszybciej dojechać do boksów, aby wymienić przednie skrzydło, rozbił swój bolid z powodu braku docisku. Tym samym potencjalni rywale w walce o punkty odpadli już na początku wyścigu.

W przypadku Mercedesa nie można jednak pominąć fakt, iż przygotowali oni na Monzę specjalny pakiet. Do tego Hamilton nastawiając się na walkę z Vettel, podobnie jak on miał krótsze przełożenie siódmego biegu, przez co Schumacher miał od niego wyższą o kilka kilometrów prędkość maksymalną. Jednocześnie na włoskim torze strefy DRSu były poprzedzone szybkim zakrętem co praktycznie zniwelowało dodatkową skuteczność tego systemu.

Na koniec warto wspomnieć, iż Bruno Senna zdobył swoje pierwsze punkty w Formule 1 i jednocześnie pierwsze dla nowego zespołu. Chociaż z wielkim wujkiem łączy go na razie tylko nazwisko, malowanie kasku i zespół, plotki głoszą, że dzięki wsparciu dodatkowych sponsorów przy jednoczesnych problemach finansowych Renault, mógłby na stałe zająć miejsce Kubicy! Równocześnie pojawiła się koncepcja, iż francuski zespół w kontekście przyszłego powrotu GP Francji do kalendarza F1 chciałby mieć w swoim bolidzie rodaka, a nowym mistrzem serii GP2 został właśnie Romain Grosjean. Jednak czy miliony od sponsorów są w stanie zastąpić kierowcę, który jako jedyny stawił czoła Red Bullom w zeszłym roku podczas Grand Prix Monako?...

wtorek, 13 września 2011
Porsche Supercup - Włochy wyścig

Po wyścigu na włoskim torze Monza Kuba Giermaziak jest już wiceliderem klasyfikacji generalnej!

Polak po trudnym wyścigu dojechał do mety na 6 pozycji. Jednak, ponieważ trzecie miejsce zajął startujący gościnnie Alessandro Balzan, Polakowi przyznano punkty za 5 lokatę. Jednocześnie w awansie pomogła mu kolizja Seana Edwardsa, dotychczasowego wicelidera, z Norbertem Siedlerem. Mimo groźnie wyglądającego wypadku Brytyjczykowi nic się nie stało.

Parnter Kuby z zespołu, Stefan Rosina ukończył wyścigu na 9 miejscu. Jednak po odjęciu zawodników startujących gościnnie przyznano mu punkty za 7 lokatę.

Niestety zawodów nie ukończył Robert Lukas, a zwycięzcą całych zawodów, podobnie jak kwalifikacji był Francuz Kevin Estre.

Przed zawodnikami została jeszcze jedna, podwójna runda na torze w Abu Zabi w dniach 11-13 listopada. Do zdobycia są 44 punkty. Kuba traci obecnie do lidera, Rene Rasta, 17 ,,oczek". Losy tytuły będą decydować się za dwa miesiące.

zdjęcie: www.porsche.com


tabela kierowcy

Klasyfikacja kierowców po 13 z 19 eliminacji


1 Sebastian Vettel
  RBR-Renault 284
2 Fernando Alonso
  Ferrari
172
3 Jenson Button
  McLaren-Mercedes 167
4 Mark Webber
  RBR-Renault 167
5 Lewis Hamilton
  McLaren-Mercedes
158
6 Felipe Massa
  Ferrari
82
7 Nico Rosberg
  Mercedes GP
56
8 Michael Schumacher
  Mercedes GP
52
9 Witalij Pietrow
  Renault
34
10 Nick Heidfeld
  Renault
34
11 Kamui Kobayashi
  Sauber-Ferrari
27
12 Adrian Sutil
  Force India-Mercedes 24
13
Jaime Alguersuari
  STR Ferrari
16
14 Sebastien Buemi
  STR-Ferrari
13
15 Paul di Resta
  Force India-Mercedes
12
16 Sergio Perez
  Sauber-Ferrari
8
17 Rubens Barrichello
  Williams-Cosworth
4
18 Bruno Senna
  Renault
2
19 Pastor Maldonado
  Williams-Cosworth 1
20 Pedro de la Rosa
  Sauber-Ferrari 0
21 Jarno Trulli
  Lotus-Renault 0
22 Heikki Kovalainen
  Lotus-Renault
0
23 Vitantonio Liuzzi
  HRT-Cosworth 0
24 Jerome d'Ambrosio
  Virgin-Cosworth 0
25 Timo Glock
  Virgin-Cosworth 0
26 Narain Karthikeyan
  HRT-Cosworth 0
27 Daniel Ricciardo
  HRT-Cosworth 0
28 Karun Chandhok   Lotus-Renault 0

tabela zespoły

Klasyfikacja zespołów po 13 z 19 eliminacji


1 RBR-Renault 451
2 McLaren-Mercedes 325
3 Ferrari
254
4 Mercedes
108
5 Renault 70
6 Force India-Mercedes
36
7 Sauber-Ferrari
35
8 STR-Ferrari
29
9 Williams-Cosworth
5
10 Lotus-Renault
0
11 HRT-Cosworth
0
12 Virgin-Cosworth 0

GP Włoch wyścig

Po pasjonującym wyścigu Sebastian Vettel odniósł 8 zwycięstwo w sezonie! Bardzo udany wyścig zaliczył Michael Schumacher. Sprawcą dużej kolizji już w pierwszym zakręcie był Vitantonio Liuzzi

1. Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull 1:20.46,172 (średnia pręd. 227,848 km/h)
2. Jenson Button (W. Brytania/McLaren-Mercedes) strata 9,590
3. Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari) 16,909
4. Lewis Hamilton (W. Brytania/McLaren-Mercedes) 17,417
5. Michael Schumacher (Niemcy/Mercedes GP) 32,677
6. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari) 42,993
7. Jaime Alguersuari (Hiszpania/Toro Rosso) 1 okrążenie
8. Paul di Resta (Szkocja/Force India) 1 okrążenie
9. Bruno Senna (Brazylia/Lotus-Renault) 1 okrążenie
10. Sebastien Buemi (Szwajcaria/Toro Rosso) 1 okrążenie
11. Pastor Maldonado (Wenezuela/Williams) 1 okrążenie
12. Rubens Barrichello (Brazylia/Williams) 1 okrążenie
13. Heikki Kovalainen (Finlandia/Lotus) 2 okrążenia
14. Jarno Trulli (Włochy/Lotus) 2 okrążenia
15. Timo Glock (Niemcy/Virgin) 2 okrążenia 

źródło: www.eurosport.pl

zdjęcie: www.interia.pl


GP Włoch kwalifikacje

Kolejne pole position dla Sebastiana Vettela w tym sezonie. Do tego dwa bolidy Renault w pierwszej dziesiątce.

1. linia

Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull) 1.22,275
Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren Mercedes) 1.22,725

2. linia

Jenson Button (W.Brytania/McLaren Mercedes) 1.22,777
Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari) 1.22,841

3. linia

Mark Webber (Australia/Red Bull) 1.22,972
Felipe Massa (Brazylia/Ferrari) 1.23,188

4. linia

Witali Petrow (Rosja/Lotus Renault) 1.23,530
Michael Schumacher (Niemcy/Mercedes) 1.23,777

5. linia

Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes) 1.24,477
Bruno Senna (Brazylia/Lotus Renault) bez czasu w kwalifikacji

6. linia

Paul di Resta (Szkocja/Force India) 1.24,163
Adrian Sutil (Niemcy/Force India) 1.24,209

7. linia

Rubens Barrichello (Brazylia/Williams) 1.24,648
Pastor Maldonado (Wenezuela/Williams) 1.24,726

8. linia

Sergio Perez (Meksyk/Sauber) 1.24,845
Sebastien Buemi (Szwajcaria/Toro Rosso) 1.24,932

9. linia

Kamui Kobayashi (Japonia/Sauber) 1.25,065
Jaime Alguersuari (Hiszpania/Toro Rosso) 1.25,334

10. linia

Jarno Trulli (Włochy/Lotus) 1.26,647
Heikki Kovalainen (Finlandia/Lotus) 1.27,184

11. linia

Timo Glock (Niemcy/Virgin) 1.27,591
Jerome d'Ambrosio (Belgia/Virgin) 1.27,609

12. linia

Daniel Ricciardo (Australia/Hispania) 1.28,054
Vitantonio Liuzzi (Włochy/Hispania) 1.28,231.

źródło: www.eurosport.pl

zdjęcie: www.interia.pl

 
1 , 2
O autorze
F1 Racing
Renault F1 lotus racing shop
Nakarm glodne dziecko - wejdz na strone www.Pajacyk.pl Użyto Bloxie