To pasja, prędkość i poświęcenie stanowią o jej wyjątkowości.
niedziela, 24 kwietnia 2011
Kubica wyszedł ze szpitala!

Robert Kubica wieczorną porą w sobotę opuścił szpital w Pietra Ligure, gdzie przebywał od 6 lutego, po feralnym wypadku.

Nasz kierowca spędzi Święta Wielkanocne w swoim domu w Monte Carlo. Tym samym rozpoczął on nowy etap rehabilitacji.

Niestety dalej nie wiem czy Robert powróci do Formuły 1. Jak mówią lekarze, na ten temat można będzie się wypowiedzieć dopiero w wakacje, mniej więcej pół roku po wypadku.

Kubica wyszedł po 76 dniach pobytu w szpitalu.

sobota, 23 kwietnia 2011
życzenia

Życzę wszystkim radosnych i spokojnych Świąt Wielkanocnych w rodzinnym gronie!


piątek, 22 kwietnia 2011
...i po

Niestety doba ma tylko 24 godziny, a tydzień 7 dni. Gdyby tak miały chociaż odpowiednio 30 godzin oraz 10 dni, może udałoby się spokojnie załatwić wszystkie sprawy w okresie przedświątecznym i mieć również chwilę na dwa zdania na temat ostatniego Grand Prix.

Nie można zacząć inaczej podsumowania weekendu Formuły 1 w  Chinach, jak od słów: ,,ach co to był za wyścig". Dawno nie oglądaliśmy już takiego widowiska. O tym, że w niedzielę może być ciekawie świadczyła raptem 15 pozycja Webber na ostatnim treningu i dopiero 17 miejsce w kwalifikacjach! Niestety problemy z KERSem oraz elektryką to zmora mistrzowskiej ekipy. Nie lepszy okazał się też bolid zespołu Renault, który uległ awarii po tym jak Pietrowa zdołał awansować do Q3. Pecha miał też Schumacher, który znowu odpadł w Q2.

Jednak na prawdziwie emocje musieliśmy poczekać do niedzielnego wyścigu. Na samym początku Vettel został wyprzedzony przez oba bolidy McLarena, a prowadzenie objął dość niespodziewanie Button. Z tyłu stawki szaleńczo atakował Schumacher oraz Webber, obaj zyskali kilka pozycji.

Kluczem do sukcesu w wyścigu była odpowiednia strategia zmiany opon. Kierowcy jadący tylko na dwa pit stopy mieli pod koniec wyścigu mocno zużyte ogumienie. Dlatego zawodnicy, którzy trzykrotnie zmieniali gumy mogli walczyć o pozycje do samego końca. Najlepiej wyszedł na tym Webber, przebijając się aż na trzecie miejsce!

zdjęcie: www.interia.pl

Właśnie zła strategia odebrała Vettelowi piątą wygraną z rzędu. Nie można też przemilczeć faktu, iż ponownie nie działa KERS w obu bolidach Red Bulla. Mark swojego cudowne manewry wyprzedzania zawdzięczał świetnej aerodynamice RB7 oraz pierwszy raz dobrze działającemu w tym sezonie systemowi DRS.

Odpowiedni dobór strategii z oponami, KERS oraz DRS te trzy czynniki w końcu zadziałały razem w jednym wyścigu, a efekt końcowy przeszedł najśmielsze oczekiwania. Jak stwierdził po wyścigu Flavio Briatore, dawno nie oglądał tak nieprzewidywalnego Grand Prix. Do końca nie było wiadomo jaka będzie kolejność na mecie.

Na koniec chciałbym dodać, iż dla mnie ozdobą niedzielnego wyścigu był pojedynek Alonsa z Schumacherem. Co prawda Michael musiał uznać wyższość Fernando, jednak przez kilka okrążeń toczyli pasjonujący pojedynek, podobny do tych stoczonych w latach 2005-2006. Renesans formy Schumachera? Mam nadzieję, że to zapowiedź dalszych dobrych wyników byłego siedmiokrotnego mistrza świata.

poniedziałek, 18 kwietnia 2011
tabela kierowcy

Klasyfikacja kierowców po 3 z 19 eliminacji


1 Sebastian Vettel

RBR-Renault 68
2 Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes
47
3 Jenson Button

McLaren-Mercedes 38
4 Mark Webber

RBR-Renault 37
5 Fernando Alonso

Ferrari
26
6 Felipe Massa

Ferrari
24
7 Witalij Pietrow

Renault
17
8 Nick Heidfeld

Renault
15
9 Nico Rosberg

Mercedes GP
10
10 Kamui Kobayashi

Sauber-Ferrari
7
11 Michael Schumacher

Mercedes GP
6
12 Sebastien Buemi

STR-Ferrari 4
13
Adrian Sutil

Force India-Mercedes
2
14 Paul di Resta

Force India-Mercedes
2
15 Jaime Alguersuari

STR-Ferrari 0
16 Jarno Trulli

Lotus-Renault
0
17 Rubens Barrichello

Williams-Cosworth
0
18 Jerome d'Ambrosio
Virgin-Cosworth
0
19

Heikki Kovalainen

Lotus-Renault
0
20 Timo Glock

Virgin-Cosworth 0
21 Sergio Perez

Sauber-Ferrari 0
22 Pastor Maldonado

Williams-Cosworth
0
23 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 0
24 Naraim Karthikeyan HRT-Cosworth 0

tabela zespoły

Klasyfikacja zespołów po 3 z 19 eliminacji


1 RBR-Renault 105
2 McLaren-Mercedes 85
3 Ferrari
50
4 Renault
32
5 Mercedes 16
6 Sauber-Ferrar
7
7 STR-Ferrari
4
8 Force India-Mercedes
4
9 Lotus-Renault
0
10 Williams-Cosworth
0
11 Virgin-Cosworth
0
12 HRT-Cosworth 0

niedziela, 17 kwietnia 2011
GP Chin wyścig

Koniec niezwyciężonego Red Bulla! Wielki powrót Hamiltona, Webbera, Massy i Schumachera w tym sezonie!

1 L.  Hamilton (ENG) 1:36:58.226 56
2 S.  Vettel (GER) + 5.198 56
3 M.  Webber (AUS) + 7.555 56
4 J.  Button (ENG) + 10.000 56
5 N.  Rosberg (GER) + 13.448 56
6 F.  Massa (BRA) + 15.840 56
7 F.  Alonso (ESP) + 30.622 56
8 M.  Schumacher (GER) + 31.026 56
9 V.  Petrov (RUS) + 57.404 56
10 K.  Kobayashi (JPN) + 1:03.273 56
11 P.  Di Resta (SCO) + 1:08.757 56
12 N.  Heidfeld (GER) + 1:12.739 56
13 R.  Barrichello (BRA) + 1:30.189 56
14 S.  Buemi (SUI) + 1:30.671 56
15 A.  Sutil (GER) na 1. okrążeniu 55
16 H.  Kovalainen (FIN) na 1. okrążeniu 55
17 S.  Perez (MEX) na 1. okrążeniu 55
18 P.  Maldonado (VEN) na 1. okrążeniu 55
19 J.  Trulli (ITA) na 1. okrążeniu 55
20 J.  d' Ambrosio (BEL) *at 2 laps 54
21 T.  Glock (GER) *at 2 laps 54
22 V.  Liuzzi (ITA) *at 2 laps 54
23 N.  Karthikeyan (IND) *at 2 laps 54
24 J.  Alguersuari (ESP) *at 47 laps (DNF) 9

źródło: www.eurosport.pl

zdjęcie: www.interia.pl

sobota, 16 kwietnia 2011
GP Chin kwalifikacje i ostatni trening

Patrząc na pozycje kierowców spoza czołowej trójki bez wątpienia były do dziwne kwalifikacje. Dalekie pozycje Webbera, Schumachera czy pech Pietrowa to sensacje tego dnia!

1 S.  Vettel (GER) 1:33.706 14
2 J.  Button (ENG) +00.715 13
3 L.  Hamilton (ENG) +00.757 11
4 N.  Rosberg (GER) +00.964 19
5 F.  Alonso (ESP) +01.413 18
6 F.  Massa (BRA) +01.439 18
7 J.  Alguersuari (ESP) +02.452 16
8 P.  Di Resta (SCO) +02.484 17
9 S.  Buemi (SUI) +02.497 16
10 V.  Petrov (RUS)
11
11 A.  Sutil (GER) +02.168 14
12 S.  Perez (MEX) +02.347 16
13 K.  Kobayashi (JPN) +02.530 11
14 M.  Schumacher (GER) +02.751 16
15 R.  Barrichello (BRA) +02.759 15
16 N.  Heidfeld (GER) +02.905 11
17 P.  Maldonado (VEN) +03.250 17
18 M.  Webber (AUS) +02.762 8
19 H.  Kovalainen (FIN) +04.188 7
20 J.  Trulli (ITA) +04.612 10
21 J.  d' Ambrosio (BEL) +05.413 8
22 T.  Glock (GER) +06.002 8
23 V.  Liuzzi (ITA) +06.506 9
24 N.  Karthikeyan (IND) +06.739 9

źródło: www.eurosport.pl

zdjęcie: www.interia.pl


A to wyniki ostataniego treningu przed kwalifikacjami. Sześć najszybszych bolidów z tej sesji było też najlepsze podczas kwalifikacji i to w identycznej kolejności!

1 S.  Vettel (GER) 1:34.968 13
2 J.  Button (ENG) +00.208 15
3 L.  Hamilton (ENG) +00.405 14
4 N.  Rosberg (GER) +00.709 18
5 F.  Alonso (ESP) +00.850 17
6 F.  Massa (BRA) +01.003 15
7 V.  Petrov (RUS) +01.130 18
8 A.  Sutil (GER) +01.157 15
9 M.  Schumacher (GER) +01.173 14
10 P.  Di Resta (SCO) +01.402 18
11 N.  Heidfeld (GER) +01.436 16
12 K.  Kobayashi (JPN) +01.614 18
13 S.  Perez (MEX) +01.628 17
14 S.  Buemi (SUI) +01.749 16
15 M.  Webber (AUS) +01.928 5
16 J.  Alguersuari (ESP) +01.985 14
17 R.  Barrichello (BRA) +02.039 20
18 P.  Maldonado (VEN) +02.336 18
19 H.  Kovalainen (FIN) +03.208 12
20 J.  Trulli (ITA) +03.771 12
21 T.  Glock (GER) +04.970 17
22 J.  d' Ambrosio (BEL) +05.030 16
23 V.  Liuzzi (ITA) +05.625 17
24 N.  Karthikeyan (IND) +05.913 18

źródło: www.eurosport.pl


przed...

Pierwsze treningi pokazują, podobnie jak to miało miejsce w Australii i Malezji dominację Red Bulla, a raczej Vettela. Mark Webber radzi sobie gorzej niż zazwyczaj.

Wciąż aktualne pozostaje pytanie czy zespół McLarena dogodni austriacką stajnię? i kiedy miałoby to mieć miejsce? Może dopiero w europejskiej części sezonu? Ciężko na razie przewidzieć w jakim tempię Red Bull będzie dalej odjeżdżał rywalom. Na razie po słabych testach przedsezonowych widać ogromne tempo zmian w McLarenie. Ciągle poprawiają swój bolid, zbliżając powoli do samochodu Vettela. Nie wiadomo jednak czy uda im się utrzymać cały czas taki poziom rozwoju. Tak samo jak bardzo prawdopodobne jest, iż czymś nowym zaskoczy nas Adrian Newey. Na razie największym problemem jego zespołu jest awaryjność systemu KERS. Jeśli udałoby się go rozwiązać Red Bull może jeszcze bardziej odjechać rywalom. A przecież i teraz im odjeżdża chociaż trochę bliżej, a jak to będzie wyglądało przy sprawnym KERSie? Aż strach pomyśleć...

zdjęcie: www.wp.pl

Czy Ferrari się przebudzi? Chyba wszyscy na to czekamy. Nawet Ci nie lubiący czerwonych bolidów, nie mogą zaprzeczyć, iż walka Alonsa z Vettelem byłaby ozdobą wyścigów. Jak na razie bolidy ze stajni skaczącego konia muszą uznać wyższość nie tylko Red Bulla czy McLarena, ale nawet zespołu Lotus Renault. Natomiast za plecami Ferrari czai się już Mercedes oraz Sauber, głodni sukcesu jak nigdy.

Mam nadzieję, iż większa zdobycz punktowa Schumachera w Malezji, w stosunku do Rosberga, to zapowiedź renesansu formy wielkiego mistrza, a nie tylko gorszy dzień Nico.

DOKŁADNE INFORMACJE O WYŚCIGU ZNAJDZIECIE KLIKAJĄC W GRAND PRIX CHIN

piątek, 15 kwietnia 2011
GP Chin piątkowe treningi

Pierwsze koty za płoty w Chinach. Tradycyjnie Vettel był najszybszy podaczas obu dzisiejszych treningów. Jednak oba bolidy McLarena byly tuż za jego plecami.

I trening:

1 S.  Vettel (GER) 1:38.739 23
2 M.  Webber (AUS) +00.615 27
3 L.  Hamilton (ENG) +02.106 21
4 J.  Button (ENG) +02.201 22
5 N.  Heidfeld (GER) +02.248 5
6 F.  Massa (BRA) +02.307 25
7 S.  Perez (MEX) +02.450 20
8 P.  Maldonado (VEN) +02.483 20
9 V.  Petrov (RUS) +02.492 16
10 S.  Buemi (SUI) +02.589 21
11 N.  Rosberg (GER) +02.622 23
12 F.  Alonso (ESP) +02.695 15
13 N.  Hülkenberg (GER) +02.755 20
14 H.  Kovalainen (FIN) +02.840 13
15 P.  Di Resta (SCO) +02.871 18
16 D.  Ricciardo (AUS) +03.013 20
17 R.  Barrichello (BRA) +03.200 25
18 M.  Schumacher (GER) +03.562 23
19 K.  Kobayashi (JPN) +05.053 20
20 J.  d' Ambrosio (BEL) +05.350 20
21 V.  Liuzzi (ITA) +05.620 18
22 T.  Glock (GER) +05.699 11
23 L.  Razia (BRA) +05.803 9
24 N.  Karthikeyan (IND) +06.280 23

źródło: www.eurosport.pl

zdjęcie: www.interia.pl


 

II trening:

1 S.  Vettel (GER) 1:37.688 34
2 L.  Hamilton (ENG) +00.166 22
3 J.  Button (ENG) +00.247 31
4 N.  Rosberg (GER) +00.255 34
5 M.  Schumacher (GER) +00.417 29
6 F.  Massa (BRA) +00.819 36
7 A.  Sutil (GER) +01.047 35
8 N.  Heidfeld (GER) +01.117 26
9 V.  Petrov (RUS) +01.171 31
10 M.  Webber (AUS) +01.639 33
11 K.  Kobayashi (JPN) +01.850 33
12 P.  Maldonado (VEN) +01.979 37
13 S.  Buemi (SUI) +02.083 18
14 F.  Alonso (ESP) +02.091 17
15 J.  Alguersuari (ESP) +02.140 25
16 R.  Barrichello (BRA) +02.237 32
17 S.  Perez (MEX) +02.265 30
18 H.  Kovalainen (FIN) +02.788 30
19 J.  Trulli (ITA) +03.794 32
20 N.  Karthikeyan (IND) +05.214 25
21 V.  Liuzzi (ITA) +06.162 3
22 J.  d' Ambrosio (BEL) +06.320 35
23 T.  Glock (GER) +07.059 12
24 P.  Di Resta (SCO)

źródło: www.eurosport.pl


...i po

Niestety natłok zajęć to okropna rzecz, dlatego dopiero teraz, tuż przed kolejnym wyścigiem, znalazłem chwilę, aby napisać dwa zdania o tym co działo się w niedziele w Malezji. Swoją drogą ten sezon F1 leci jakby z bicza strzelił. Dopiero mieliśmy pierwsze Grand Prix w Australii, a już kierowcy szykują się w Chinach do trzeciego wyścigu w tym roku.

Wracając jednak na chwilę do niedzielnego wyścigu. Chciałbym zwrócić uwagę na przydatność lub nie przydatność KERSu oraz RTSu w nowych bolidach. Część swoich przemyśleń w tym temacie opublikowałem już na stronie eurosport.pl. Nie mniej dalej uważam, iż jest to ciekawa kwestia i bardzo niejednoznaczna.

W Australii Red Bulle radziły sobie świetnie bez KERSu. Mam tutaj głównie na myśli wyczyny Vettela w kwalifikacjach i wyścigu, kiedy odjeżdżał rywalom. Webber niestety po raz kolejny w swojej karierze nie może zaliczyć do udanych domowego wyścigu. Wszyscy sądziliśmy, iż w Malezji, kiedy austriacka stajnia tylko trochę dopracuje swój KERS, odleci wręcz konkurencji. Nie używali tego systemu do tej pory ze względu na problemy natury technicznej.

Kwalifikacje Vettel wygrał minimalnie przed Hamiltonem, który od początku korzysta z KERSu, właśnie dzięki użyciu tego systemu. Aktualny mistrz świata mówił o tym otwarcie wywiadach po eliminacjach. Ta ogromna różnica w stosunku do Australii gdzie deklasował rywali bez KERSu, tutaj z pomocą tego systemu był raptem 0,104 sekundy szybszy od Lewisa, bardzo mnie zastanawia. Oczywiście oba tory mają inną charakterystykę, do tego McLaren miał dwa tygodnie czasu na dogonienie Red Bulla. Jednak Austriacy z pewnością również nie próżnowali w tym czasie. Zaistniała sytuacja pokazuje jak dużą rolę może odegrać KERS w tym sezonie. To ważne dla McLaren, który według opinii większości ma najlepszy system odzyskiwania energii ze wszystkich zespołów.

zdjęcie: www.interia.pl

Druga sytuacja potwierdzająca tą tezę miała miejsce podczas końca wyścigu w Malezji. Mark Webber walczył z Heidfeldem o trzecie miejsce. Jako, że w bolidach Red Bulla pojawiły się problemy z KERSem w trakcie wyścigu, obaj kierowcy dostali polecenie od zespołu, aby z niego nie korzystać. Bolid RB7 bazujący na RB6, podobnie jak poprzednik jest najszybszy i najlepiej dopracowany aerodynamicznie przez geniusza wśród konstruktorów, Adriana Newey'a. Jednak kiedy Mark i Nick wjeżdżali na prostą start-meta, a Niemiec włączał KERS,  po prostu odjeżdżał Webberowi. W pozostałych częściach toru Australijczyk zbliżał się sukcesywnie do bolidu zespołu Lotus Renault, potwierdzając to o czym wspomniałem wcześniej, dopracowanie auta. Co szczególnie widać w krętych sekcjach toru, gdzie wymagany jest duży docisk w zakrętach. Jednak bez sprawnego KERSu Red Bull może mieć problem z obroną podwójnego mistrzostwa, a na to tylko czeka McLaren.

Na koniec warto kilka słów wspomnieć o RTSie, czyli systemie ruchomego tylnego skrzydła. Od samego początku budzi on kontrowersje. Przed Grand Prix Malezji kierowcy nawet grozili strajkiem, jeśli nie zostaną wprowadzone zmiany. Najbardziej doświadczony kierowca w stawce, Rubens Barrichello w przypływie szczerości powiedział, iż w tym sezonie nie radzi sobie z nadmiarem przycisków na  kierownicy. Poza guzikiem od KERSu pojawił się też przycisk RTS. Brazylijczyk nie jest odosobniony w swoich poglądach. Większość kierowców z Vettelem na czele uważa, iż nowy system jest pomyłką. Zwłaszcza, iż decyzja o możliwości użyciu go podczas wyścigu nie zależy od kierowcy, a od tego czy jedzie poniżej 1 sekundy za rywalem na wybranym odcinku toru. Problem z RTSem najlepiej podsumowuje moim zdaniem fakt, iż pod koniec wyścigu tylne skrzydło w bolidzie Alonsa zablokowało się i ciężko było mu odpierać ataki innych kierowców w walce, o utrzymanie pozycji...

Nick Heidfeld zajmując trzecie miejsce w Grand Prix Malezji, pobił rekord, zostając kierowcą z największą ilością miejsc na podium, który nie odniósł zwycięstwa w Formule 1.

 
1 , 2
O autorze
F1 Racing
Renault F1 lotus racing shop
Nakarm glodne dziecko - wejdz na strone www.Pajacyk.pl Użyto Bloxie